استاد میرباقری شب اول محرم 1393
صحاب امام حسين عليه السلام به مقام «محبت» حضرت رسیده بودند و از مرتبه عبادت «تجار و عبید» گذشته بودند. آنها از خودشان هم عبور کرده و به مقام «احرار» رسیده بودند. بعضی گمان کرده اند که انسان به هر مقام و مرتبه ای از محبت و عبادت كه برسد باز به خاطر خودخواهی و میل به کمال خود، قدم بر می دارد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:
همانطور که انقلاب اسلامی انسداد تاریخی تجدد را شکست، انقلاب فرهنگی نیز رخ دهد که هنر نیز از شاخههای آن است و بتواند انسداد فرهنگی و هنری غرب را بشکند/ هنرمندان مسلمان باید خودشان را لشکر نبی مکرم اسلام (ص) بداند و نسبت به یک میدان عظیم برنامهریزی و طراحی کند.
در مجمع بررسیهای اقتصاد اسلامي؛
وظیفه اقتصاد، هماهنگسازی گسترش فنون است و خود دارای فنی است که با این فن در توسعه اعلام نظر میکند و تکنولوژی را هدایت مینماید. بنابراین، اگر چنین باشد، دیگر نمیتوان به تعمیر جزئی یکایک مدلهای دیگران پرداخت و آن را تحت عنوان مدل اسلامی امضا کرد و ارائه نمود. اگر چنین بشود این همان اسلام آمریکایی ...
آيا به دليل رويکرد خصوصي سازي بنگاههاي اقتصادي و اينکه دولت آمريکا اقتصاد خود را بر اساس خصوصي سازي و ماليات بنا کرده است به همان نسبت علم نيز در آمريکا خصوصي سازي شده است؟ يا اينکه علم و فناوري از زمان استقلال دولت ايالات متحده در دست گروه خاصي از ثروتمندان بوده است و دولت تنها نقش اجرايي آن را داشته ...
دکتر رضائی در بازدید از فرهنگستان:
پس از پیروزی انقلاب اسلامی فیلسوف بزرگ «آیتالله حسینی الهاشمی (ره)» تلاشهای بی وقفهای در تدوین قانون اساسی، به ویژه وقتی که در پیش نویس اولیه آن قانون تقریبا خبری از محوریت «اصل مترقی ولایت فقیه» نبود، انجام داد و تلاش های ایشان موجب اجماع بزرگانی چون شهید بهشتی و دیگران در این باره شد و پیش نویس ...
دين در مرحله توليد و آزمون نظريه و همچنین توليد نظريه، هم از طريق تأثيرگذاري بر مباني علوم و هم از راه ارائه اصول موضوعه برگرفته از متون ديني، بر شكل گيري علوم انساني اسلامي تأثير مي نهد. در مرحله آزمون كارآمدي در جهت ملاك صحت يك نظريه است. ازاين رو، علوم انساني اسلامي مي بايست بستر رشد و تقرب به ساحت ...
گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند؛
تمدن اسلامی زمانی شکل میگیرد که بتوان در ساختارهای اجتماعی و به تبع آن، در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کرد. این تغییر نیازمند تنظیم برنامهی جدید مهندسی فرهنگی و اجتماعی است. منظور از برنامهریزی، نحوهی مدیریت حوزهی تحت اختیارمان در مدیریت اجتماعی است.
رکود اقتصادی، سقوط وال استریت و بسیاری از رسوایی های اخلاقی که پیرامون سران برجسته اقتصادی رخ داد، برخی ناظران را به زیر سوال بردن ارزش برنامه های آموزشی عملگرا همچون آموزش تجارت و به ویژه (ام بی ای) وا داشت. اهمیت علوم انسانی بار دیگر توجهات را به خود جلب کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند:
غرب علم دینی را فراتر از علوم انسانی در سایر حوزه های علم هم تعقیب می کنند و مفهوم علم دینی به همین دلیل برای غرب مفهوم بیگانه ای نیست. هر چند باز این ملاحظه وجود دارد که به باور ما این ظرفیتی که مسیحیت در دینی سازی علم ایجاد می کند یک ظرفیت بسیار محدودی است
انقلاب اسلامی و فصل جدید حیات جامعه اسلامی
انقلاب اسلامی بحران ایدئولوژیک برای تمدن غرب ایجاد کرد و جلوی پیشروی آن را گرفت و باعث ایجاد بحران اقتصادی برای آنها شد و اگر ما بخواهیم برای پیشرفت از این ایدئولوژی شکست خورده استفاده کنیم، شکست میخوریم. الزام ما در حوزه اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است که این به معنی تولید جدید از معیشت که بر مبنای ایدئولوژی ...
با حضور عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم معتقد است که دستیابی به سطحی از تکنولوژی دینی و تمدن نوین اسلامی در پیش از ظهور ممکن است و اساساً این آرمان اصلی امام و رهبری و خط سیر انقلاب و جمهوری اسلامی است و همین اتفاق است که حجت را در مقیاس جهان بر دیگران تمام نموده و آنها را دعوت به زندگی دیگری که متفاوت ...
آیتالله حائری در سالگرد ارتحال علامه حسینی:
آخرین باری که مرحوم حاج آقای منیرالدین حسینی تلفنی با بنده صحبت کردند، میگفتند: «آقایان مفاهیم کاربردی را جدی نگرفتند، کارآمدی اسلام زیر سوال رفته است»، آنجایی که کارآیی اسلام زیر سؤال نرفته آنجا بوده که در عینیت اسلام حضور پیدا کرده است و شناخته شده است.
گفتاری از حجت الاسلام والمسلمین میرباقری؛
سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به «جامعیت دین» و «کارآمدی دین» در رهبری تکامل حیات بشر و در واقع به ضرورت تعبد به دین در همه شئون حیات بشر معتقد بود.
مرحوم «استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی» در طول بیش از دو دهه از فعالیتهای علمی خود در سالهای پس از پیروزی انقلاب تلاش کردند تا ساختار حکومت دینی را تشریح کرده و روند منطقی تصمیمگیری و قانونگذاری بر اساس ارزشهای دینی در این حکومت را تبیین نمایند.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
فلسفه اسلامی برای حضور در گزاره های علوم فرودستی و پشتیبانی تئوریک از علومی مانند علوم انسانی، نیازمند بهره گیری از لوازمی است که حکمت صدرایی از آن لوازم به دلیل منطق و روش حاکم برآن، برخوردار نیست.
گفتگو با معاون پژوهش فرهنگستان علوم اسلامی
برای ایجاد تفاهم علمی باید ابتدا در ساختار درونی فرهنگستان کوشش کرد ادبیات و زبان فرهنگستان را از طریق فرآیند تطبیق به زبان موجود نزدیک کنیم و سپس با استفاده از فضای آزاداندیشی و کرسی های نظریه پردازی، امکان دسترسی، پاسخگویی و تحمل ابهام را در جامعه ي علمی ارتقا داده و زمان تفاهم با آنان را کاهش بخشیم....
مناظره ی علم بومی از توهم تا واقعیت؛
حسینیان: رهبری معظم از ابتدا تمدن اسلامی را جزء اهداف حرکت خود اعلام کردند و طرح علوم انسانی اسلامی در راستای رسیدن به این تمدن است و این مسئله قبل از فتنه ۸۸ مطرح بوده. / زیباکلام: مسئولین متوجه این شدند که دانشجویان بیشترین مقاومت ها را داشته اند و حرفشان این بود که چرا اکثر افراد پس از ورود به دانشگاه ...
سخنان استاد میرباقری در جشنواره مردمی فیلم عمار
هنرمند روشنفکری است که از جهان آینده در جامعه خودش متولد شده و آن تصویر مطلوب از جهان آینده حتما در اثر هنرمند حضور دارد. هنرمند درک از تکامل اجتماعی و آسیب شناسی نسبت به آن دارد و دیگران را به سمت مدینه فاضله رهنمون می کند. آن جامعه مطلوب یا جامعه توسعه یافته به معنای غربی است یا جامعه ولایت و ظهور ...
معاون پژوهش فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت عظیمی در مقابل حفظ فرهنگ اسلامی در مواجهه با فرهنگ بیگانه، ترمیم نارسائی های فرهنگی و بالندگی و تکامل فرهنگ دینی در دستیابی به تمدن نوین اسلامی دارد و ما در ابتدای راه قرار داریم لذا کماً کار بسیاری انجام شده ولی کیفاً متناسب با انتظارات و نقطه مطلوب فاصله داریم.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری؛
حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) ولایت فقیه را به عنوان نظریه عدالت اجتماعی مطرح می کردند و اگر همه شئون اجتماعی بر مدار ولایت فقیه شکل وآن ولایتی که امام می فرمودند که شعبه ای از ولایت مفوضه ی نبی اکرم(ص) است ، شکل بگیرد این جامعه، جامعه عادله می شود.